Hantverket av Problemlösning på Shopify: Min Erfarenhet

shopify problem

Problemlösning i Shopify

Hej där! Som någon som driver en verksamhet på Shopify, har jag stött på en hel del missöden (ja, det är ett snyggare sätt att säga problem!). Men no worries, jag har klurat ut några bra knep för att smidigt få ordning på skutan igen. Här delar jag gärna med mig av mina erfarenheter kring de vanligaste problemen jag stött på och hur jag löst dem. Låt oss dyka ner i det!

Anslutningskrångel med Shopify POS

Så en dag plingade det till med ”Din anslutning måste verifieras innan du kan fortsätta.” Hallå, vad är det som händer? Det visade sig vara ett klassiskt problem med att Shopifys POS inte ville lira som det skulle. Hobbydetektiven i mig drog igång – först kollade jag internetet (jag menar, utan WiFi är vi ju ingenting!) och såg till att POS-appen var uppdaterad. Och vet du vad? En backup-intenetanslutning kan vara ens bästa vän. Bara ett tips!

Irriterande omdirigeringar till fel URLs

En annan förbryllande sak är när webbplatsen plötsligt börjar peka om till helt fel ställen. Vad händer liksom? För mig var det ofta p.g.a. någon kodsnutt i temat eller en app som inte betedde sig som den borde. Lösningen var att dyka ner i min temakod och gå igenom apparna en och en – lite som att leta efter den skyldige i en deckare, fast utan den snygga hatten.

Vänta, vänta… varför går webbplatsen så långsamt?

En långsam sajt är lite som att köra bil med handbromsen i. Ganska tråkigt, ärligt talat. Dessutom säger Google att varje extra sekunds laddning på mobiler kan göra att konverteringarna dalar typ 20%! Ajjebaja. Så vad gjorde jag? Här är några saker:

  • Jag pressade bilderna så de blev snus-torra och superlätta.
  • Bytte till ett piggare tema.
  • Höll nere antalet HTTP-förfrågningar – ingen gillar ju när det blir för mycket snack.
  • Och, cache-tekniker. Lite som att ha en mini-kock i köket, saker blir klara snabbare!

Kolla här på mina fantastiska innan-efter-resultat:

Åtgärd Före Optimering (sek.) Efter Optimering (sek.)
Bildkomprimering 4.5 2.2
Byte till snabbare tema 3.8 1.7
Minimera HTTP-förfrågningar 4.0 2.0
Cache-tekniker 3.5 1.5

Om dessa tips kan hjälpa just din butik, är jag glad! Du kan alltid kolla in shopify support för hjälp eller anlita en shopify expert om saker och ting börjar bli snåriga. Dessutom, varför inte spana in någon shopify app för lite extra skjuts.

Synlighet och Marknadsföring

Att köra en schysst Shopify-butik kräver att man håller ett öga på synlighet och marknadsföring. Här är nåra problem jag stött på och hur jag har fått ordning på grejerna.

Minskad webbtrafik

Jag märkte att trafiken till min Shopify-butik sjönk ner i källaren, troligen på grund av dålig marknadsföring eller kass SEO. Enligt PageFly är det här en vanlig snubbeltråd bland Shopify-folk.

Så här boostade jag min synlighet:

  1. SEO-fix: Körde in relevanta nyckelord i beskrivningar, titlar och taggar som om det inte fanns någon morgondag.
  2. Sociala medier: Pumpade upp min närvaro med regelbundna inlägg och schyssta kampanjer.
  3. Innehåll: Startade en blogg om saker som intresserar folk och drar in dem till butiken. Titta gärna in på vår shopify blogg för lite schysst inspiration.
Åtgärd Effekt på trafik
SEO-fix Fler hittade butiken via sökningar
Sociala medier Mer trängsel i kön
Innehållsblogg Fler blev kvar och kikade runt

För fler tips, kika på vår sida om shopify ranking.

Höga varukorgsabandonment-rater

En annan grej jag kämpade med var att folk lämnade varukorgarna vind för våg. Baymard Institute säger att det sker i snitt 70.19% av gångerna, men det finns sätt att råda bot på det.

Så gjorde jag för att minska antalet övergivna korgar:

  1. Påminnelsemejl: Skickade ut påmminnelsemejl till dom som dumpade sina kundvagnar.
  2. Krängel-fritt på väg ut: Fixade kassaprocessen så den blev smidigare än smält smör.
  3. Rabatter: Slängde in erbjudanden till de som dumpat sina kundvagnar för att locka tillbaka dem till kassan. Läs vår guide om shopify distribution för mer tricks.
Taktik Effekt på övergerande-rater
Påminnelsemejl Färre som glömde sina korgar
Smooth checkout Bättre klick till köp
Rabatter Fler som gjorde reco och köpte klart

Fler smarta tips på hur du kan fixa till din butik finns i vår artikel om shopify betalningsalternativ.

Med dessa knep ökade jag både min webbtrafik och konverteringarna från varukorg, vilket gjorde plånboken lika glad som kunderna!

Säkerhet och Dataskydd

Ställa klockan på säkerhetsläget och avvärja dataintrång på Shopify är ett måste för att hålla nätbutiken trygg. Här snackar jag om mina egna bekymmer kring risken för dataintrång och hur smarta säkerhetsrörelser kan hålla orosmolnen på avstånd.

Risk för dataintrång

Dataintrång? Ja, det är ett av de större gissel vi stött på i säkerhetsväg. Trots Shopifys vassa säkerhetsprotokoll lurar cyberhoten runt hörnet (PageFly). Här är tre vanliga bovar i dramat:

  • Obehörigt kicing på kundens känsliga info
  • När betalkortsmarodörer slår till
  • Skojfriska malware-invasioner

Håll dig uppdaterad och ha en plan redo för den dagen det smäller är mitt råd.

Typ av Hot Beskrivning Förebyggande Åtgärder
Obehörig åtkomst Hackare mixer med kundens data Kör alltid tvåstegsinlogg
Betalningsinformation Att sno kortinfo Säkerhetsfixar så ofta det går
Malware Farlig mjukvara bosätter sig Använd kraftiga säkerhetsplugins

Proaktiva säkerhetsåtgärder

För att hålla min Shopify-verkstad säker som attans har jag styrt upp ett helt gäng förebyggande åtgärder. Här är några som funkat för mig:

Regelbundna Uppdateringar

Se till att Shopbound spellådan och alla dess extra prylar är i toppform med regelbundna uppdateringar. Skummiga säkerhetshål har svårt att överleva när allt är ständigt uppdaterat.

Multi-Layered Authentication

Tvii-stegs-verifikation (2FA) är min räddare i nöden. Förutom lösenord krävs en kod på min mobil varje gång jag loggar in, vilket ger tjuvarna huvudbry.

Säkerhetsplugins

Feta plugins är också en bra idé. De sniffar upp misstänkta rörelser och skyddar mot illvilliga program. Här är några som jag litar på när det är dags att tuffa till säkerheten:

Genom att köra dessa säkerhetsmått håller jag buset borta och håller kundens data fridlyst. Ta tag i problemen innan de händer, och du kan fokusera på att växa istället för att slåss mot spöken.

Funktionalitetsutmaningar

Grundläggande installationsproblem

När jag slog in på min Shopify resa sprang jag rätt in i grundläggande installationsgräl. Shopifys bas är ibland lite mager och kräver flera appar för att bara få igång saker som produktbuntar, kundrecensioner, fakturor och frakt per produkt. Innan jag visste ordet av, hade jag 20+ appar att hålla reda på, hälften betalade. Det var som att samla Pokemon, fast dyrt! Snacka om att öka både komplexiteten och månadsutgifterna (BSS Commerce).

En annan motighet var dom där saftiga transaktionsavgifterna. Använde man inte Shopify Payments blev man påtvingad avgifter nån stans mellan 0,5% och 2% per försäljning. Det kändes som en attack varje gång jag närmade mig kassan. Hela affären blev kostsammare än man trodde vilket tär på marginalerna (BSS Commerce).

Här är en tabell som sammanfattar några av de huvudbry:

Problem Beskrivning Kostnad/Komplexitet
Flera Appar Måste installera flera appar för vanliga funktioner Mer krångel och utgifter
Höga Transaktionsavgifter Kostnader för ej använda Shopify Payments 0.5% – 2% per försäljning
Prisskillnader mellan planer Stora hopp i planpriser Krångligt att hitta balans mellan utgifter och funktionell nytta

Jag fick verkligen ögna över vad jag behövde innan uppgraderingar och ibland hotta upp saker med praktiska tredjepartsappar som gav mer bang for the buck (BSS Commerce). För snaskig info om appintegrationen, kika på vår artikel om shopify app.

Begränsningar i momsregistrering

Momsregistrering var en annan knutte i kabeln. Shopifys momsverktyg känns lite snåla, speciellt när det kommer till momsnummer-grejer. Har du en mcäffär i ett ”moms-på-topp”-område kan det lätt bli lurigt. Plattformen är inte så hett på att hantera speciella momsundantag eller lokala bestämmelser, så det mesta hamnar på dina axlar (BSS Commerce).

För att ta hand om det här fick jag kasta mig över externa lösningar och pilla runt med inställningarna på eget bevåg. Behov av hjälp? Glöm inte att svänga förbi shopify support.

Att kriga med dessa problem har faktiskt tvingat mig att trimma min Shopify-butik till topptrim. Har du varit med om liknande äventyr? Skicka gärna över dina story-bitar till vår Shopify blogg.

Konverteringsoptimering

Öka försäljningen

Att driva upp försäljningen i en Shopify-butik kan kännas som ett tufft göromål när många besökare tar sin katt och bara sticker utan att köpa nåt. Med mina erfarenheter av Shopify, har jag samlat några knep som kan göra susen:

Annonseringskampanjer

Skarpa annonser är din bästa vän när du vill få kontakt med nya kunder. Genom att sikta annonser via sociala medier och Google Ads kan du locka rätt folk till din Shopify-butik. För att få ut så mycket som möjligt, prova olika annonsvarianter och siktlinjer.

Cashback och Garantier

Erbjuder du cashback eller garanterar du pengarna tillbaka, minskar du deras risk när de köper. Det bygger förtroende och ger dem en puff i rätt riktning att slutföra köpen. Målet är att få dem att känna sig riktigt trygga med sina köp.

Kundfeedback

Att lyssna på vad dina kunder tycker och ta det till hjärtat kan göra underverk för att piska upp dina produkter och tjänster. Recensioner och betyg ger tyngd och kan boosta köplusten rejält. Anslut en Shopify-app som fångar in recensionerna och visar upp dem på din sida.

Övervinna konverteringshinder

För att lyckas med din konvertering är det viktigt att ta pulsen på och knäcka de hinder som står mellan besökarna och deras köpbeslut. Här är några vanliga problem jag snubblat över i min Shopify-berättelse.

Hög Varukorgsabandonment

Baymard Institute säger att i snitt slutar 70,19% av alla köp i ingenting. För att få ner den dosan kan du dra igång e-postkampanjer som påminner folk om deras övergivna korgar och erbjuder godsaker som rabattkoder för att slutföra köpet. Mer tips hittar du i vår artikel om shopify support.

Åtgärder Fördelar
Påminnelser via e-post Ökar chansen att kunden slutför köpet
Rabattkoder Uppmuntrar snabb handling
Förbättrad kassaupplevelse Minskar avbrottsrisken

Låg Webtrafik

Om folk inte hittar till butiken kan det bero på svajig marknadsföring eller risig SEO. Jobba med att putsa upp din SEO och använd riktad reklam för att vinka åt rätt håll. En omfattande Shopify guide kan hjälpa dig att sno ny tråd och synas mer på nätet (PageFly).

Höga Transaktionsavgifter

Shopify klipper av rätt mycket i avgifter för sådana som inte kör Shopify Payments, vilket kan tugga ner din vinst. Fundera på att gå över till Shopify Payments och slippa extra kostnader (BSS Commerce). För mer info om vad det kostar att köra Shopify, kolla in vår artikel om shopify priser.

För fler knep att snurra din Shopify-butik till en succé, kika i vår sektion om shopify inspiration.

Kostnadsöverväganden

När jag hoppa på Shopify-tåget fattade jag snabbt att kostnader kunde skaka om min butik rätt rejält. Här berättar jag lite om vad jag stötte på angående avgifter och prissättning.

Transaktionsavgifter

En av de första grejerna som hoppa upp i ansiktet på mig var dessa transaktionsavgifter som verkar dyka upp överallt. Shopify vill ha sitt om du inte kör deras Payments, och avgifterna snurrar mellan 0,5% och 2% beroende på din plan. Insåg att kostnaderna staplade sig snabbt för varje sälj.

Plan Transaktionsavgift (icke-Shopify Payments)
Basic Shopify 2%
Shopify 1%
Advanced Shopify 0.5%

Men om man går med i gänget och kör Shopify Payments slipper man de där extra avgifterna. För mig var det absolut något att överväga när jag skulle välja betalningstjänst.

Om du är nyfiken på fler betalningsalternativ och hur man bäst utnyttjar dem, kolla in vår artikel om Shopify betalningsalternativ.

Planprissättning

När jag kikade på deras prissättningsplaner kändes det som en djungel. Det finns flera att välja bland och skillnaderna kan vara rätt stora, vilket gjorde det knepigt för mig som en liten eller medelstor företagare att välja rätt.

Plan Månadskostnad
Basic Shopify $29
Shopify $79
Advanced Shopify $299

Jag föreslår att du tänker igenom vilka funktioner du verkligen behöver innan du byter upp dig. Det kanske är värt att kika på tredjepartsappar för billigare finesser. Kolla in vår sida om Shopify priser för en detaljerad genomgång.

Att haja de här kostnadsbitarna är riktigt viktigt om du vill få snurr på vinsten och slippa onödiga utlägg. Erfarenheter från andra Shopify-användare kan också ge bra tips och hjälpa dig att fatta klokare beslut.

Tekniska Utmaningar

ERP-integration

När jag först satte igång med Shopify för min butik, märkte jag rätt snart att kopplingen till mitt ERP-system, som håller koll på allt möjligt viktigt som lager och beställningar, skulle bli lite knepig. Även om Shopify är fantastiskt för e-handel, är det inte alltid enkelt att få det att snacka schysst med ens ERP-grejer. Arka Softwares snackar om att problem här kan leda till att man står utan produkter, skickar fel grejer, och allt stök kan dra ner farten på hela butiken.

När det rör sig om enorma mängder data eller riktigt meckiga baksystemprocesser, kan en ERP-integration vara rätt nice för att smidigt hantera en stor bataljon av beställningar och sådant (Adeva IT). Men det är inte alltid en rosenröd promenad i parken. De många olika funktionerna och typen av data som lagras mellan ERP-plattformar och Shopify kan verkligen käbbla till det.

För oss noobs utlovar artikeln shopify integrationer att man kan lära sig att fixa såna här bekymmer och få systemen att lira ihop.

Typiska strul med ERP-integration:

  • Lagerbrist: Struliga lagersiffror gör att vi kan stå utan produkter just när vi behöver dem som mest.
  • Felaktiga leveranser: Dataosoäkerheter kan leda till att fel prylar landar hos kunderna.
  • Slö effektivitet: Processer som inte orkestreras väl med ERP kan göra hela operationen till en tröskföreställning.

Molnbaserade ERP-fördelar

Efter brottningsmatchen med integrationen, upptäckte jag att en molnbaserad ERP-lösning kunde rätta till det mesta. Molnversioner har sina fördelar med smidigt införande och enkel skalning.

Fördelar Beskrivning
Skalbarhet Lätt att skala upp när affärerna börjar rulla in.
Fjärråtkomst Ger möjligheten att koppla upp sig varifrån som helst, så länge det finns wi-fi och kaffe.
Måttliga kostnader Lägger inte ett berg av kostnader på bordet från början jämfört med gamla ERP-historier.

Molnbaserade ERP-system drar ihop alla administrativa sysslor och ser till att man sparar både energi och tid. För mig betydde det mer tid för det väsentliga med kexförsäljning. Kolla gärna in artiklarna om centraliserad orderhantering och administrativ automatik om du, precis som jag, är ganska grön på Shopify.

Nyfiken på hur molnbaserade ERP-system kan göra din Shopify-verkstad smidigare? Gå över och kika på shopify integrationer för lite mer visdom.

Effektivisering av Rutinuppgifter

Jag har märkt att sköta rutinuppgifter mer effektivt är en game changer för att spara tid och minska missar i Shopify-butiken. Här är några knep jag hittat för att få fart på mina administrativa grejer.

Automatisering av administrativa uppgifter

Automatisera mera, säger jag! Det har verkligen förändrat spelet för min butik. Med rätt teknik kan du låta maskinerna ta hand om sånt som tex lagerhantering och inköp. Jag gillar iden att låta robotarna göra det tråkiga jobbet, så jag kan fokusera på det roliga. Arka Softwares säger det också – automation minskar strul och sparar tid, vilket är klockrent om du har många varor att hålla reda på.

Här är en snabb jämförelse över hur automatisering kan korta ner tiden för några vanliga uppgifter:

Uppgift Manuell tid (timmar/vecka) Automatisk tid (timmar/vecka)
Orderhantering 8 2
Lagerhantering 10 3
Inköpsadmin 6 1

Som ni ser, sparar automation mycket tid på en vecka. Grejer som Shopify-flöden och tredjepartsappar är guld, de fixar flöden och tar hand om upprepade uppgifter. För hur man gör en workflow, kolla shopify app.

Centralisering av orderhantering

Att ha ett centralt system för orderhantering har verkligen hjälpt mig hålla koll. När man har flera butiker kan det lätt bli rörigt med olika uppgifter om konton och beställningar. Med ett system där allt finns samlat slipper jag krångel och kan hantera allt smidigare (Adeva IT).

Ett gemensamt ordersystem betyder också:

  • Mindre risk för fel med beställningar.
  • Mer noggrann koll på lager med allt samlat.
  • Nöjdare kunder för att allt går snabbare och känns proffsigare.

För företag med massor av data eller röriga processer kan det vara smart att använda ERP-system. De kopplas lätt ihop med ordervolymer och ekonomi, vilket är super för små och medelstora företag. De är dessutom prisvärda eftersom de bara tar betalt för hur mycket man använder (Adeva IT).

Kolla shopify integrationer för tips på vilka system som lirar bäst med Shopify.

Genom att köra dessa metoder har jag sparat tid och engagemang, vilket har gjort min butik bättre och mer vinstdrivande.

Dela artikeln