2. Bli En Stjärna: Framgångsrik Dropshipping Emailmarknadsföring

dropshipping emailmarknadsföring

Dropshipping och E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är verkligen min hemliga ingrediens för att få fart på min dropshipping-verksamhet. Jag har upptäckt hur magiskt det kan vara att kommunicera med mina kunder genom inkorgen och se försäljningarna rusa.

Effektiviteten av E-postmarknadsföring

Vi pratar om en ganska fin avkastning här – hela 42 spänn för varje krona jag lägger ner. Snacka om valuta för pengarna! Enligt Statista är e-post som en pengamaskin, med en avkastning på runt 36 spänn för varje krona man pytsar in. Jämför det med betalda annonser, som knappt hostar upp två spänn per satsad krona. Här kommer en liten sammanställning av vad vi pratar om:

Typ av Marknadsföring ROI (Dollar)
E-postmarknadsföring 36-42
Betald annonsering 2

Målgrupp och E-postmarknadsföring

Att förstå mina kunder och deras varför är precis vad jag älskar med marknadsföring. Genom att dela upp dem i mindre grupper kan jag skicka brev som känns skrivna direkt till dem, vilket inte bara gör dem nöjdare men också mer sugna på att shoppa. Lova att kolla in vår dropshipping guide om du vill veta mer om hur man sätter ihop en super-e-poststrategi.

Och sen använder jag den där datan från tidigare köp. Det är som att hålla en slags digital spåkula – jag kan förutsäga vad mina kunder vill ha. Dessutom gör automatisering och anpassade meddelanden det hela nästan som en barnlek.

Om du är nyfiken på vilka verktyg som kan hjälpa dig med e-postmarknadsföring så har vi en uppsjö av tips om dropshipping e-handelsplattformar som du borde kolla in.

Personligt Anpassade E-postmeddelanden

Fixa till Det med Personlig Anpassning

När jag grejar med e-postmarknadsföring för dropshipping slås jag av hur personalisering kan boosta resultaten. Proffs säger att personligt anpassade e-postmeddelanden kan dra upp intäkter med hela 760%! Därför är min grej att alltid dela upp min målgrupp och fixa till meddelanden som känns som gjorda just för var och en där ute. Man måste ju snacka med hjärtat, annars är det kört!

Det lilla extra, som att köra mottagarens namn eller nåt annat personligt i meddelandet, gör att hela receptet blir smaskigare. De där anpassade mailen klickar 29% mer och folk öppnar dem 41% oftare. Det säger sig självt: Kunderna älskar när det känns att man snackar direkt med dem!

Hooka Med Rätt Ämnesrad

Ämnesraden – första intrycket liksom. Jag experimenterar ständigt med olika idéer för att se vad som gör att folk verkligen vill kolla på mitt mail. Det är nästan som att laga mat, man testar sig fram! Tydlighet är bra, men ibland är det mystiska extra lockande och ökar nyfikenheten.

Genom att ibland tillsätta ett personligt ingrediens som deras namn eller ett specialerbjudande, kan jag få det där extra klirret i kassan när folk faktiskt öppnar och läser vad jag har att säga. Klart det tar lite tid, men det ger payback i form av mer läs och fler klick. Mina kunder får en känsla av att vi pratar samma språk.

Personligt anpassade e-postmeddelanden är som en rätt man sätter ihop med kärlek – folk känner det. Det leder till mer än bara köp, det ger en äkta connection som båda gillar.

Mobilanpassade E-postmeddelanden

Att försöka nå kunder genom e-post som ser bra ut på mobilen handlar om att inte missa chansen att boosta min försäljning. Många kollar sin e-post på telefonen nu för tiden, så då måste mina meddelanden vara greppvänliga för fingrarna.

Design För Mobilanvändarvänlighet

När jag skapar e-postmeddelanden, hålls de korta och koncisa, så mobilfolk inte tappar tålamodet. Här är några av mina knep för att de ska flyta på mobilen:

Designelement Beskrivning
Responsiv design E-post som anpassar sig galant till både stora och små skärmar.
Kortfattade budskap Snabb och smärtfri text som träffar rätt poäng.
Tydliga bilder Smarta bilder som laddas snabbt och inte ser suddiga ut.
Lättlästa teckensnitt Klara och tydliga typsnitt som inte ger huvudvärk.

Jo, om de får en trevligt flyt på mobilen, då kanske de klickar vidare till min e-handel butiken (Shift4Shop). Jag ser alltid till att mina mejl är polerade för mobilögon hela tiden.

Kraftfulla Call-to-Actions (CTA)

En hörnsten i mina e-postäventyr är de där enkla men tydliga Call-to-Actions (CTA). De ska vara lätta att hitta även för en kanske-sekunder-lång stirr på en liten skärm. Här är hur jag får mina CTA att synas:

CTA Element Beskrivning
Stora knappar Så stora att man lätt kan pricka rätt med tummen.
Kontrastfärger Färger som gör knappen popa ut på sidan.
Tydlig text Klar och ärlig text om vad som väntar efter klick.

En festlig CTA leder enkelt mina kunder till det där viktiga nästa steget, vare sig de shoppar, signar upp på nyhetsbrevet eller glider vidare till min dropshipping webbutik. Med roliga, mobila meddelanden vill jag slå an tonen och fånga kunden i min dropshipping emailmarknadsföring, så att de får en upplevelse de minns.

E-postmarknadsföring Strategier för Dropshipping

Som en ivrig dropshipper, har jag upptäckt att ordentligt planerad e-postmarknadsföring är en guldgruva för att öka försäljningen. Här är två oslagbara strategier jag använder mig av: uppsäljnings- och korsförsäljningsmail samt användning av automatiserade marknadsföringstrattar.

Uppsäljning och Korsförsäljningsmail

Att skicka uppsäljnings- och korsförsäljningsmail är ett smart knep för att dryga ut affärerna. Jag slänger in produktförslag som liknar det kunden just köpt i bekräftelsemailen. Det ger en öppning att fånga kundens intresse och säkra återkommande köp. Enligt Shift4Shop kan dessa knep faktiskt ge en rejäl intäktsökning.

Typ av Meddelande Syfte Exempel
Uppsell Presentera en lyxigare variant ”Uppgradera till vår exklusiva modell!”
Korssell Rekommendera kompletterande varor ”Kika gärna på dessa tillbehör till ditt senaste köp!”

Genom att använda dessa e-postmeddelanden kan jag enkelt boosta månadens intäkter.

Användning av Automatiserade Marknadsföringstrattar

Att automatisera marknadsföringstrattar har förändrat hur jag driver mina kampanjer. Smarta e-handelsspelare får ofta runt 30%-40% av sina intäkter från e-postmarknadsföring tack vare automatisering och möjligheter över flera kanaler, enligt Sendlane.

Med automatiserade ”jubileumstrattar” kan jag ta intäkterna upp till sju gånger mer jämfört med vanliga e-postkamper. Dessa behandlar kundernas speciella milstolpar, vilket uppmuntrar dem att återvända (Sendlane).

För att träffa rätt segmenterar jag mina e-postlistor utifrån tidigare köp. Detta gör att jag kan skapa skarpare kampanjer som ger mer pang för pengarna (Acowebs). Genom att jobba med segmentering höjer jag också mitt avsändarstatus och minskar avvisningarna, vilket leder till bättre leverans.

Dessa e-postknep har inte bara hjälpt mig utan också många andra dropshippers att få fart på affärerna och bygga starkare band till kunderna. Kasta dig ut och testa dem i din egen butik. Kolla också in fler dropshippingmarknadsföringstips för att skruva upp dina resultat.

E-post Trattar för E-handel

E-posttrattar är som ryggraden i min dropshipping-strategi. För att få kunderna att hoppa av glädje och öppna sina plånböcker, har jag några trick i ärmen. En av mina favoriter är de automatiserade jubileumstrattarna, som skickar en personlig hälsning när det är dags att fira något särskilt. Vem älskar inte överraskningar? Sedan har vi också re-engagemang, där jag chockar liv i gamla kunder som kanske glömt oss.

Automatiserade Jubileumstrattar

Automatiserade jubileumstrattar är ett toppen sätt att få kunder att känna sig extra speciella. Sendlane säger faktiskt att dessa kan dra in upp till sju gånger mer pengar än vanliga mejl. Lägg på ett grattis på ettårsdagen eller ”Happy Birthday” med en generös rabattkod, och du har en kund för livet – eller åtminstone någon som köper igen!

Typ av jubileum Exempel på meddelande Förväntad intäktsökning
Första köpet ”Wow, ett år redan? Här har du något extra!” 7x
Födelsedag ”Vi hoppas du firar stort! Här är din present – 20% rabatt!” 7x
Årsdag av registrering ”Ett år med oss, vilket knall! Här får du något speciellt.” 7x

Re-engagemang via E-post

Re-engagemang via e-post är det vi använder för kunder som har glömt bort hur fantastiska vi är. Sendlane menar att varje dollar som läggs på detta ger $28,50 tillbaka i plånboken. Ganska sweet deal, va? Ett litet ”Vi saknar dig”-meddelande med en saftig rabatt brukar lirka tillbaka borttappade själar till vår webshop.

Typ av re-engagemang Exempel på meddelande Förväntad avkastning
Påminnelse om övergivna varukorgar ”Vänta! Du glömde något viktigt i din korg. Kolla här – rabatt!” $28.50 per $1
Långvarig inaktivitet ”Hallå där, var har du varit? Kom tillbaka för en rabatt!” $28.50 per $1
Kunders senaste köp ”Gillade du vad du fick? Vi har mer att erbjuda!” $28.50 per $1

Med hjälp av automagiska jubileumsmail och att skaka liv i gamla kunder via mejl har jag inte bara lyckats få stående ovationer i e-handelsvärlden, utan även ett skratt från mina kunder. Att vårda relationen, skicka något extra då och då, har gjort min dropshipping-butik till något mer än bara ännu ett köpställe, det har blivit ett ställe där kunderna verkligen känner sig hemma – och det är jag riktigt stolt över!

E-postsegmentering och Dynamiskt Innehåll

Att skicka mejl har blivit en grym grej för att hålla snurr på min dropshipping-butik. Jag snackar om att använda e-postsegmentering och dynamiskt innehåll för att verkligen nå ut och skapa schyssta upplevelser för mina kunder.

Sätt Fart på Engagemanget med Segmenterade E-postmeddelanden

E-postsegmentering handlar om att klippa och klistra e-postlistan i mindre bitar beroende på vad som passar bäst. På så sätt kan jag panga iväg mejl som faktiskt betyder nåt för mottagaren. Enligt Acowebs kan skräddarsydda mejl öka intäkterna med över 760 procent. Genom att skicka kampanjer baserade på vad kunder köpt tidigare, kan jag snacka direkt till deras hjärta och öka chansen att vinna dom.

Segmentering får också min mejladress att glänsa lite extra genom att minska gnället från folk som vill avprenumerera eller anmäla mejl som skräppost. Det betyder att fler mejl faktiskt landar rätt, vilket är superviktigt för att min dropshipping-verksamhet ska funka i längden.

Segmenteringsmetod Fördelar
Gammalt köpmönster Rätt budskap till rätt folk
Demografiskt Sikta på rätt kundsegment
Beteende Kolla hur de agerar på mina mejl

Dynamiskt Innehåll för Personlig Touch

Med dynamiskt innehåll blir mina mejl lite mer som chameleonter – de anpassar sig efter vad mottagaren gillar. Om jag märker att nån köpt en viss grej tidigare, kan jag slänga in tips på liknande prylar eller erbjudanden direkt i mejlet.

Dynamiskt innehåll lyfter verkligen användarupplevelsen och får folk att känna sig speciella. Kunder som ser grejer de faktiskt bryr sig om klickar mer och gör mer. Tack vare dessa knep kan jag boosta mina kampanjer och få kunderna att känna sig lite extra viktiga.

När jag fortsätter med min dropshipping-resa är det solklart att segmentering och dynamiskt innehåll är som bästisarna i min marknadsföringsverktygslåda – de hjälper mig att bygga långvariga kundrelationer. Sugen på fler tips för att få din dropshipping-business att blomstra? Kasta ett öga på vår dropshipping marknadsföringstips.

E-postmarknadsföringstjänster för Dropshipping

Ska man få till en schysst e-postmarknadsföring för dropshipping gäller det att välja rätt tjänst. Jag har testat runt och här är några av de bästa verktygen som verkligen fått det att klicka för mig:

Shopify E-post

Shopify Email är lätt att komma igång med, perfekt för oss som säljer prylar på nätet. Man kan skicka upp till 10 000 mail varje månad helt gratis, vilket är kalas för nybörjare som lätt vill få igång sin dropshipping-karriär.

Funktion Detaljer
Max antal kontakter Ingen gräns
Max antal e-postmeddelanden per månad 10 000
Kostnad Gratis

Privy E-post

Privy är också grymt enkel att fatta och kommer utan kostnad för upp till 100 kontakter. Med snygga verktyg för att samla kontaktuppgifter och automatisera utskick, samt en toppbetyg på 4.6/5 från Shopify App Store, funkar den finfint för e-handel.

Funktion Detaljer
Max antal kontakter 100
Kostnad Gratis
Shopify App Store Betyg 4.6/5

Klaviyo E-post

Klaviyo är som skräddarsytt för e-handel med gratis utskick för 250 kontakter och 500 mail varje månad. Det är en favorit bland Shopify-användare, eftersom man kan skicka personliga mail, SMS och fixa snygga anmälningsformulär.

Funktion Detaljer
Max antal kontakter 250
Max antal e-postmeddelanden per månad 500
Kostnad Gratis

Omnisend E-post

Omnisend rankas högt vad gäller e-handelsfunktioner och automatik på flera kanaler. Gratis för 250 kontakter och 500 mail per månad, plus en betyg på 4.8/5 i Shopify App Store, gör den till en vinnare för många.

Funktion Detaljer
Max antal kontakter 250
Max antal e-postmeddelanden per månad 500
Kostnad Gratis
Shopify App Store Betyg 4.8/5

Drip E-post

Drip är bra för den som vill ha smarta automatiseringslösningar. Den erbjuder triggers baserat på vad folk gör online och pushar för personliga kampanjer, med ett betyg på 4.5/5 i Shopify App Store.

Funktion Detaljer
Shopify App Store Betyg 4.5/5
Automatisering Ja
Kostnad Varierar

Att hitta rätt tjänst för e-postmarknadsföring kan verkligen göra susen för dropshipping e-handelsplattformar. Med dessa verktyg har jag kunnat nå ut till de rätta personerna på rätt sätt varje gång.

Dela artikeln