Om E-handelsbarometern
Vad är E-handelsbarometern?
E-handelsbarometern är som en liten hjälpande hand för Svenska Handels medlemmar. Den håller koll på siffror och data för att hjälpa till att förbättra servicen och medlemsförmånerna. Genom att nappa upp och kika närmare på data kan vi förstå marknadens krångligheter lite bättre och hjälpa medlemmarna att snickra till sina e-handelsstrategier, vilket kan göra dem ännu mer snajdiga än sina konkurrenter.
Det här verktyget är guld för alla e-handlare som vill kolla in hur kunderna beter sig, vad som trendar och vad som är hett just nu. Det är toppen för att få en bild av hur affärerna rullar och vilka skruvar som behöver dras åt lite mer. Detta är suveränt för att kunna hänga med i marknadssvängarna och ge kunderna precis den upplevelsen de vill ha.
Mätdata och Syfte
E-handelsbarometern suger upp en massa olika slags data för att ge oss en så bra blick över läget inom e-handeln. Några av de viktigaste grejerna är:
- Försäljningsdata: Info om hur mycket pengar som rasslar in och hur många produkter som säljs.
- Kundvanor: Vad kunderna gillar, hur de shoppar och lite om vilka de är.
- Marknadstrender: Spaningar på vad som är på gång just nu inom branschen.
- Kampanjresultat: Hur bra reklamkampanjerna har funkat.
Här är en liten tabell som visar exempel på vad E-handelsbarometern kan snappa upp:
Datapunkt | Beskrivning |
---|---|
Försäljningssiffror | Hur det går dag för dag, vecka för vecka och månad för månad |
Kundbeteende | Hur många som kikar in, hur länge de hänger kvar, och vad de shoppar |
Marknadstrender | Vad som är hetast och vad folk är sugna på att köpa |
Kampanjresultat | Hur reklamkampanjer matar på och om kunderna nappar |
Idén med att hugga in på all denna data är att ge e-handlarna de insikter de behöver för att fatta kloka beslut och styra sina företag bättre. Genom att förstå de här viktiga bitarna kan företagen finslipa sitt sätt att jobba och serva sina kunder ännu bättre.
Kolla gärna in våra andra artiklar om e-handelssystem, e-handelsföretag, och e-handelsmarknadsföring för ännu fler tips och trix. E-handelsbarometern finns här för att du ska kunna ta kommandot över din e-handel och hålla dig á jour med de senaste e-handelstrenderna.
Insamling av Personlig Data
När jag använder e-handelsbarometern för att skapa en lyckad e-handelsstrategi, är hantering och delning av personlig data en stor del av processen. Så här hanteras registrering och delning av kontaktuppgifter.
Hantering av Registrering
Vid registreringen samlas min personliga data in för att ge mig och andra bästa möjliga medlemskapstjänster.
Typ av Data | Syfte | Lagringstid |
---|---|---|
Namn | Identifiering | Upp till 3 år |
E-postadress | Kommunikation | Upp till 3 år |
Telefonnummer | Kontakt | Upp till 3 år |
Företagsinformation | Tjänsteleverans | Upp till 3 år |
All information behandlas respektfullt och används för att skräddarsy tjänster efter mina behov och preferenser. Vill du veta mer om hanteringen av data i e-handelssystem? Besök vår sida om e-handelssystem.
Delning av Kontaktuppgifter
Kontaktinformation delas vid behov med våra partners för att garantera att jag får de bästa tjänsterna och erbjudandena. Delning sker under noggranna regler och enligt alla dataskyddslagar.
Typ av Data | Parter | Syfte |
---|---|---|
E-postadress | Samarbetspartners | Marknadsföring |
Telefonnummer | Samarbetspartners | Kundservice |
Företagsinformation | Samarbetspartners | Tjänsteleverans |
Genom att få koll på hur min personliga information används och delas, känner jag mig tryggare med att använda e-handelsbarometern. Vill du veta mer om hur marknadsföring inom e-handel funkar? Kolla in vår artikel om e-handelsmarknadsföring.
För att alltid vara på topp om nya trender och tips inom e-handel, rekommenderar jag att du kollar in vårt avsnitt om e-handelstrender.
Genom att följa riktlinjer för hantering och delning av information kan jag dra maximal nytta av e-handelsbarometern och samtidigt skydda min personliga integritet.
Bevarande av Data
När jag pysslar med e-handelsbarometern för att få min webbutik att glimra, är det viktigt att ha koll på hur min personliga data levs och används. Här snackar jag lite om hur länge data hålls och vad den används till i marknadsföringsväg.
Tidsramar för Lagring
Den data jag samlar in för saker som medlemskapstjänster och bonusar, typ registreringar eller samarbete med partners, ligger i säkert förvar upp till 3 år efter att jag slutar digga Svensk Handel.
Datatyp | Lagringstid |
---|---|
Medlemskapstjänster och förmåner | Upp till 3 år |
Data för Marknadsföring
Data för marknadsföring, som nyhetsbrev eller puffar om medlemskapets alla godsaker, sparas max ett år efter jag sadlat av Svensk Handel eller protesterat mot reklam.
Datatyp | Lagringstid |
---|---|
Marknadsföring | Upp till 1 år |
Genom att fatta detta kan jag bättre sköta min e-handel och se till att min data hanteras tryggt och proffsigt. För mer tips om hur jag kan kickstarta och driva min e-handel som ett proffs, kan jag kika på e-handel och relaterade ämnen som e-handelsplattformar och e-handelslösningar.
Personlig Digital Upplevelse
För att göra din digitala shoppingtur kul och enkel, fixar E-handelsbarometern till sig genom att ha koll på din webbvanor och spara uppgifterna lagom länge.
Anpassning av Webbhistorik
Som shoppingsugen vill jag ha en sida som förstår mig bättre än mamma efter en kopp kaffe. E-handelsbarometern har stenkoll på vad jag dreglar över online. De analyserar mina val och därmed kan de föreslå prylar som känns som om de är handplockade för mig. Så när jag snurrar runt på sajten igen är det som att komma till en butik där allt är mina favoriter.
Tabell: Anpassning av Webbhistorik
Besökta Produkter | Rekommenderade Produkter |
---|---|
Elektronik | Tillbehör, Gadgetar |
Kläder | Mode, Accessoarer |
Skönhet | Hudvård, Smink |
Denna smarta anpassning får mig och mina shoppingkumpaner att känna oss nöjda som en katt i ett soligt fönster och bidra till fler köp. Vill du veta mer om hur din info används? Kolla in våra e-handelslösningar.
Tidsram för Bevarande
För att vara säker på att min info inte lever ett längre liv än den borde, har E-handelsbarometern snickrat ihop regler för hur hardiskarna håller koll. Enligt Svensk Handel Privacy Policy ska personlig data max sparas i tolv (12) månader. Så inget ska komma tillbaka för att bita mig i baken när jag surfar nästa gång.
Tabell: Tidsram för Bevarande av Data
Data Typ | Maximal Bevaringstid |
---|---|
Webbhistorik | 12 månader |
Kontaktuppgifter | Tills avregistrering |
Köptransaktioner | 5 år eller lagens krav |
De här ramen får mig att sova gott om natten, med vetskap om att allt är lagligt och etiskt prickfritt. Vill du gräva djupare? Glutta på e-handelssystem för mer om datasäkerhet.
Behöver du lite hjälp med att komma igång på köpfärden? Besök gärna vår sida om e-handelstips och e-handelslösningar.
Internationell Dataöverföring
Så du kör e-handel och undrar hur din data hoppar över landsgränser som en skicklig gymnast. Låt mig förklara hur jag på E-handelsbarometern ser till att din personliga information hanteras säkert, även om den reser till andra hörn av världen.
Datahantering
Här på E-handelsbarometern behandlas dina uppgifter med samma försiktighet som när man packar en ömtålig prydnad. Vi följer rigorösa regler som liknar säkerhetsnivåerna i Bond-filmen för att skydda datan när den lämnar EU/EES. Det handlar om att använda allt från kryptering till att förvandla informationen till ett pussel ingen kan lösa (Svensk Handel Privacy Policy).
Vår datasäkerhetsrutin ser ut så här:
- Kryptering: Vi gör din data till en hemlig kod under transport och även när den ligger och chillar i våra system.
- Säkerhetsrutiner: Vi skannar våra system som snokande detektiver för att hitta och fixa läckor.
- Begränsad åtkomst: Endast utvalda agenter, alltså vår personal, får hantera din information.
Säkerhetsåtgärd | Vad det innebär |
---|---|
Kryptering | Gör datan oläsbar utan rätt nyckel |
Säkerhetsrutiner | Jagar sårbarheter som en spion på uppdrag |
Begränsad åtkomst | Din data är i säkra händer |
Vill du nörda ner mer i hur vi skyddar dina data? Kolla in vår sida om e-handelssäkerhet.
Europeiska Standardavtalsklausuler
Ibland behöver vi skicka dina data på en liten semester utanför EU/EES – typ som utbytesstudier fast för information. För detta använder vi Europeiska Kommissionens smarta standardavtalsklausuler som fungerar som en digital passkontroll. Det ser till att din data är lika säker, oavsett vart i världen den far.
Skyddsåtgärd | Vad det betyder |
---|---|
Standardavtalsklausuler | Legal ram för att säkerställa stup säker hantering |
Oberoende Granskningar | Regelbundna kontroller så vi håller oss i schack |
Vi använder oss av Europeiska standardavtalsklausuler för att du ska kunna känna trygghet med att dina uppgifter är skyddade, även när de tar en tur jorden runt. Kika in på vår sektion om e-handelsintegration för mer detaljer.
Vill du förstå mer om hur vi samlar in och hanterar din data? Ta en tur till våra artiklar om e-handelsstatistik och e-handelskundservice för mer spännande läsning.