Ta Kontroll över Din E-handel med E-handelsbarometern redan idag

e-handelsbarometern

Om E-handelsbarometern

Vad är E-handelsbarometern?

E-handelsbarometern är som en liten hjälpande hand för Svenska Handels medlemmar. Den håller koll på siffror och data för att hjälpa till att förbättra servicen och medlemsförmånerna. Genom att nappa upp och kika närmare på data kan vi förstå marknadens krångligheter lite bättre och hjälpa medlemmarna att snickra till sina e-handelsstrategier, vilket kan göra dem ännu mer snajdiga än sina konkurrenter.

Det här verktyget är guld för alla e-handlare som vill kolla in hur kunderna beter sig, vad som trendar och vad som är hett just nu. Det är toppen för att få en bild av hur affärerna rullar och vilka skruvar som behöver dras åt lite mer. Detta är suveränt för att kunna hänga med i marknadssvängarna och ge kunderna precis den upplevelsen de vill ha.

Mätdata och Syfte

E-handelsbarometern suger upp en massa olika slags data för att ge oss en så bra blick över läget inom e-handeln. Några av de viktigaste grejerna är:

  • Försäljningsdata: Info om hur mycket pengar som rasslar in och hur många produkter som säljs.
  • Kundvanor: Vad kunderna gillar, hur de shoppar och lite om vilka de är.
  • Marknadstrender: Spaningar på vad som är på gång just nu inom branschen.
  • Kampanjresultat: Hur bra reklamkampanjerna har funkat.

Här är en liten tabell som visar exempel på vad E-handelsbarometern kan snappa upp:

Datapunkt Beskrivning
Försäljningssiffror Hur det går dag för dag, vecka för vecka och månad för månad
Kundbeteende Hur många som kikar in, hur länge de hänger kvar, och vad de shoppar
Marknadstrender Vad som är hetast och vad folk är sugna på att köpa
Kampanjresultat Hur reklamkampanjer matar på och om kunderna nappar

Idén med att hugga in på all denna data är att ge e-handlarna de insikter de behöver för att fatta kloka beslut och styra sina företag bättre. Genom att förstå de här viktiga bitarna kan företagen finslipa sitt sätt att jobba och serva sina kunder ännu bättre.

Kolla gärna in våra andra artiklar om e-handelssystem, e-handelsföretag, och e-handelsmarknadsföring för ännu fler tips och trix. E-handelsbarometern finns här för att du ska kunna ta kommandot över din e-handel och hålla dig á jour med de senaste e-handelstrenderna.

Insamling av Personlig Data

När jag använder e-handelsbarometern för att skapa en lyckad e-handelsstrategi, är hantering och delning av personlig data en stor del av processen. Så här hanteras registrering och delning av kontaktuppgifter.

Hantering av Registrering

Vid registreringen samlas min personliga data in för att ge mig och andra bästa möjliga medlemskapstjänster.

Typ av Data Syfte Lagringstid
Namn Identifiering Upp till 3 år
E-postadress Kommunikation Upp till 3 år
Telefonnummer Kontakt Upp till 3 år
Företagsinformation Tjänsteleverans Upp till 3 år

All information behandlas respektfullt och används för att skräddarsy tjänster efter mina behov och preferenser. Vill du veta mer om hanteringen av data i e-handelssystem? Besök vår sida om e-handelssystem.

Delning av Kontaktuppgifter

Kontaktinformation delas vid behov med våra partners för att garantera att jag får de bästa tjänsterna och erbjudandena. Delning sker under noggranna regler och enligt alla dataskyddslagar.

Typ av Data Parter Syfte
E-postadress Samarbetspartners Marknadsföring
Telefonnummer Samarbetspartners Kundservice
Företagsinformation Samarbetspartners Tjänsteleverans

Genom att få koll på hur min personliga information används och delas, känner jag mig tryggare med att använda e-handelsbarometern. Vill du veta mer om hur marknadsföring inom e-handel funkar? Kolla in vår artikel om e-handelsmarknadsföring.

För att alltid vara på topp om nya trender och tips inom e-handel, rekommenderar jag att du kollar in vårt avsnitt om e-handelstrender.

Genom att följa riktlinjer för hantering och delning av information kan jag dra maximal nytta av e-handelsbarometern och samtidigt skydda min personliga integritet.

Bevarande av Data

När jag pysslar med e-handelsbarometern för att få min webbutik att glimra, är det viktigt att ha koll på hur min personliga data levs och används. Här snackar jag lite om hur länge data hålls och vad den används till i marknadsföringsväg.

Tidsramar för Lagring

Den data jag samlar in för saker som medlemskapstjänster och bonusar, typ registreringar eller samarbete med partners, ligger i säkert förvar upp till 3 år efter att jag slutar digga Svensk Handel.

Datatyp Lagringstid
Medlemskapstjänster och förmåner Upp till 3 år

Data för Marknadsföring

Data för marknadsföring, som nyhetsbrev eller puffar om medlemskapets alla godsaker, sparas max ett år efter jag sadlat av Svensk Handel eller protesterat mot reklam.

Datatyp Lagringstid
Marknadsföring Upp till 1 år

Genom att fatta detta kan jag bättre sköta min e-handel och se till att min data hanteras tryggt och proffsigt. För mer tips om hur jag kan kickstarta och driva min e-handel som ett proffs, kan jag kika på e-handel och relaterade ämnen som e-handelsplattformar och e-handelslösningar.

Personlig Digital Upplevelse

För att göra din digitala shoppingtur kul och enkel, fixar E-handelsbarometern till sig genom att ha koll på din webbvanor och spara uppgifterna lagom länge.

Anpassning av Webbhistorik

Som shoppingsugen vill jag ha en sida som förstår mig bättre än mamma efter en kopp kaffe. E-handelsbarometern har stenkoll på vad jag dreglar över online. De analyserar mina val och därmed kan de föreslå prylar som känns som om de är handplockade för mig. Så när jag snurrar runt på sajten igen är det som att komma till en butik där allt är mina favoriter.

Tabell: Anpassning av Webbhistorik

Besökta Produkter Rekommenderade Produkter
Elektronik Tillbehör, Gadgetar
Kläder Mode, Accessoarer
Skönhet Hudvård, Smink

Denna smarta anpassning får mig och mina shoppingkumpaner att känna oss nöjda som en katt i ett soligt fönster och bidra till fler köp. Vill du veta mer om hur din info används? Kolla in våra e-handelslösningar.

Tidsram för Bevarande

För att vara säker på att min info inte lever ett längre liv än den borde, har E-handelsbarometern snickrat ihop regler för hur hardiskarna håller koll. Enligt Svensk Handel Privacy Policy ska personlig data max sparas i tolv (12) månader. Så inget ska komma tillbaka för att bita mig i baken när jag surfar nästa gång.

Tabell: Tidsram för Bevarande av Data

Data Typ Maximal Bevaringstid
Webbhistorik 12 månader
Kontaktuppgifter Tills avregistrering
Köptransaktioner 5 år eller lagens krav

De här ramen får mig att sova gott om natten, med vetskap om att allt är lagligt och etiskt prickfritt. Vill du gräva djupare? Glutta på e-handelssystem för mer om datasäkerhet.

Behöver du lite hjälp med att komma igång på köpfärden? Besök gärna vår sida om e-handelstips och e-handelslösningar.

Internationell Dataöverföring

Så du kör e-handel och undrar hur din data hoppar över landsgränser som en skicklig gymnast. Låt mig förklara hur jag på E-handelsbarometern ser till att din personliga information hanteras säkert, även om den reser till andra hörn av världen.

Datahantering

Här på E-handelsbarometern behandlas dina uppgifter med samma försiktighet som när man packar en ömtålig prydnad. Vi följer rigorösa regler som liknar säkerhetsnivåerna i Bond-filmen för att skydda datan när den lämnar EU/EES. Det handlar om att använda allt från kryptering till att förvandla informationen till ett pussel ingen kan lösa (Svensk Handel Privacy Policy).

Vår datasäkerhetsrutin ser ut så här:

  • Kryptering: Vi gör din data till en hemlig kod under transport och även när den ligger och chillar i våra system.
  • Säkerhetsrutiner: Vi skannar våra system som snokande detektiver för att hitta och fixa läckor.
  • Begränsad åtkomst: Endast utvalda agenter, alltså vår personal, får hantera din information.
Säkerhetsåtgärd Vad det innebär
Kryptering Gör datan oläsbar utan rätt nyckel
Säkerhetsrutiner Jagar sårbarheter som en spion på uppdrag
Begränsad åtkomst Din data är i säkra händer

Vill du nörda ner mer i hur vi skyddar dina data? Kolla in vår sida om e-handelssäkerhet.

Europeiska Standardavtalsklausuler

Ibland behöver vi skicka dina data på en liten semester utanför EU/EES – typ som utbytesstudier fast för information. För detta använder vi Europeiska Kommissionens smarta standardavtalsklausuler som fungerar som en digital passkontroll. Det ser till att din data är lika säker, oavsett vart i världen den far.

Skyddsåtgärd Vad det betyder
Standardavtalsklausuler Legal ram för att säkerställa stup säker hantering
Oberoende Granskningar Regelbundna kontroller så vi håller oss i schack

Vi använder oss av Europeiska standardavtalsklausuler för att du ska kunna känna trygghet med att dina uppgifter är skyddade, även när de tar en tur jorden runt. Kika in på vår sektion om e-handelsintegration för mer detaljer.

Vill du förstå mer om hur vi samlar in och hanterar din data? Ta en tur till våra artiklar om e-handelsstatistik och e-handelskundservice för mer spännande läsning.

Dela artikeln