Min Hemlighet för framgångsrika E-handelsföretag

e-handelsföretag

E-handelns Miljö- och Samhällsutmaningar

Att driva ett e-handelsföretag handlar inte bara om att göra kunder nöjda. Man måste också brottas med miljö- och samhällsfrågor, som kan vara ett riktigt huvudbry. Särskilt här i Europa och i Norden finns det ett gäng tuffa regler att följa för att allt ska gå rätt till.

Europeiska ESG-krav

Här i Europa har ESG-kraven (du vet, de där miljö-, sociala och styrningsgrejerna) blivit betydligt strängare, vilket innebär att e-handelsföretag måste rätta sig efter dessa regler (Autopista). ESG-rapportering handlar om att visa upp hur företaget sliter för att minska sin miljöpåverkan, förbättra sociala förhållanden och hålla ordning och reda på affärsetiken.

Viktiga ESG-krav i Europa

Krav Beskrivning
Miljö Minska koldioxidutsläpp, öka energieffektivitet och bedriva hållbar produktion
Sociala Arbetsförhållanden, mångfald och inkludering, samhällsengagemang
Styrning Affärsetik, transparens, ansvarsfull ledning

Många små och mellanstora företag tycker det är svårt att hänga med i svängarna när det gäller dessa krav. Det kostar ju både tid och pengar att fixa allt det här med teknik, system och nya sätt att jobba (Autopista). Om du vill veta mer om hur man klarar av det, kolla in vår sida om e-handelssystem.

Hållbarhetslagar i Norden

I Norden, särskilt i Sverige, är hållbarhetskraven en nivå svårare än i Europa allmänt. Svenska lagar kräver ett försprång i hållbarhetstänket, så företag som växer måste alltid hålla koll och anpassa sig. Inte det lättaste för mellanstora företag (Autopista).

Svenska Hållbarhetsåtgärder

Åtgärd Beskrivning
Miljöcertifiering Företag måste nå upp till vissa miljöstaplar
Transparens Frekventa rapporter om vad som görs i hållbarhetsväg
Kretsloppsekonomi Återvinning och hållbar produktion främjas

Jag har märkt att många företag tar hjälp av en e-handelskonsult för att reda ut alla hållbarhetslagar. Det krävs ju både tid, resurser och lite hjälp på traven för att göra rätt och enkelt hålla sig på lagens sida.

För att få en djupdykning i vad som funkar och vad som bromsar inom e-handel, kika in på vår sida om e-handelstrender.

Effektiv ESG-rapportering inom E-handel

Kravet på hållbarhet från konsumenterna ökar och lagkraven på ESG-rapportering är hårdare än nånsin. Det betyder att e-handelsföretag måste få ordning på sin rapportering för att inte hamna på efterkälken. Här är några saker jag lärt mig på vägen och gärna delar med mig av när det kommer till detta viktiga ämne.

Datahanteringens Roll

För att göra vettiga ESG-rapporter krävs bra datahantering. Det är livsviktigt att se till att all information är korrekt och pålitlig, speciellt när det handlar om viktiga grejer som koldioxidutsläpp, arbetsvillkor och bolagsstyrning. Skilda datainsamlingar och oordnade rapporter håller inte i längden, och därför är pålitliga system och metoder helt avgörande.

De punkter som är mest väsentliga att hålla koll på är:

  • Koldioxidutsläpp: Se till att mäta hela vägen genom leveranskedjan.
  • Arbetsvillkor: Kolla så att alla era leverantörer följer arbetsrättsliga standarder.
  • Bolagsstyrning: Håll ordning och reda på er styrning och lagarna ni måste följa.

Genom att satsa på en schysst datahanteringslösning kan ni verkligen göra skillnad. Det finns mängder med plattformar och system som erbjuder ESG- och hållbarhetsmoduler som plug and play.

Konsumenter Som Vill ha Hållbarhet

I Sverige – drottningriket av hållbarhetsmedvetenhet – bryr sig folk mycket om miljön. E-handelsföretag måste verkligen hänga med i svängarna och visa upp sina ESG-strategier klart och tydligt. Fast det är ju också viktigt att inte överdriva sin miljömedvetenhet och syssla med greenwashing – det kan slå tillbaka.

För att matcha konsumenternas förväntningar kan företag tänka på följande:

  • Transparens: Rakt och ärligt om vad företaget gör kring hållbarhet.
  • Spårbarhet: Visa vart produkterna kommer ifrån och hur de hamnar hos kunden.
  • Certifieringar: Använd kända märken och miljömärkningar för att öka trovärdigheten.

Och här är lite siffror på vad kunder faktiskt bryr sig om:

Krav/Prioritet Procentandel av Konsumenterna*
Hållbart producerade produkter 67%
Klimatneutral leverans 58%
Återvinningsbara förpackningar 45%

*Data från Autopista

För att hålla sig i framkant är det klokt för e-handelsföretag att undersöka vad kunder tror och vill ha. Använd konsumentundersökningar är en smart väg att gå för att snappa upp det där.

Genom att sammanfläta bra datahantering och snappa upp konsumenternas krav förbättrar e-handelsföretag inte bara ESG-rapporteringen, utan får också en stabilare plats på marknaden. Titta gärna in på vår guide till strategier för att få ännu fler smarta kneg och råd om hur ni kan lyckas i den här otroligt föränderliga branschen.

Utmaningar för E-handelsföretag

Jag vet att driva en e-handelsbutik inte är en promenad i parken, speciellt när det gäller de där ESG-sakerna (miljö, socialt och styrning). Vi snackar om två stora kniviga bitar: kostnader för att sätta tänderna i ESG-regler och den svåra konsten att marknadsföra utan att låta som en falsk skrytmåns.

Kostnader för Implementering av ESG-åtgärder

Snacka om stora utgifter när man ska fixa ESG-grejen enligt europeisk standard. Gäller att punga ut för teknik, system, och ibland får man dra upp ärmarna och tänja ut sina affärsidéer. Rätt så tuff smäll för medelstora företag, kan man säga.

Låt oss kolla på några exempel på vad du kan få pungla ut med för att vara green och ESG-compliant:

Kostnadstyp Beskrivning Genomsnittlig Kostnad
Teknik och System Program för att hålla koll på ESG-datan 200 000-500 000 SEK
Konsulttjänster Hyr in några smartskallar till experter 150 000-300 000 SEK
Träningspass Lär gänget om hållbarhet och varför vi bryr oss 50 000-100 000 SEK

Många tänker nog ”Wow, ska det kosta så mycket måste det vara rätt bra grejer” – och ja, det är det! Med rätt ESG-arbete och ordning och reda på dataskrivbordet slipper du greenwashing-fällan.

Marknadsföring kontra Äkthet

Där har du det, konsten att snacka om sina ESG-bedrifter utan att bli sunkig. Det handlar om att skina men ärligt med sina gröna insatser, och inte trilla dit på att skryta utan belägg.

Här är en liten jämförelse mellan clean, grym marknadsföring och den där luriga greenwashing-grejen:

Aspekt Smart Marknadsföring Skenheligt Greenwashing
Transparens Rak och säker info om dina gröna grejer Diffust snack och inget att visa
Kommunikation Visa på dina vinster och när du kämpar Bara fluff och ytliga lovord
Samarbete Jobba med trovärdiga certifieringar Fejkade ”hållbara” anspelningar

För att hålla sig på rätt sida rekommenderar jag att kontakta en e-handelskonsult. De kan hjälpa till att dra ihop en schysst plan för ESG-kommunikationen.

Knepen är att ha koll på utmaningarna och satsa strategiskt, så kan e-handelsföretag både hålla sig flytande och blomstra i den konkurrenskraftiga marknaden. För fler tips och råd om att dra igång ett e-handelsföretag, kika på våra andra artiklar om e-handelsstrategier och e-handelstips.

Tillväxten och Framtiden för E-handel

E-handel, alltså näthandeln, fortsätter att öka överallt. Fattar ni! Och det är också ett klokt drag att hålla koll på hur det ser ut för näthandlarna världen över och vilka jättenamn som snor åt sig det mesta 🙂

Global Utsikt för E-handelsförsäljning

Kassan från onlinebutiker ser ut att svälla tills de är som en ballong redo att spricka mellan 2014 och 2027. Pratar vi dollarsnack, så är det ”mycket pengar” vi snackar här – biljoner amerikanska dollar, faktiskt! Det säger de smarta på Statista. Har ni tänkt på varför? Små, men kraftfulla prylar: mobiler, bättre nät och att folk inte är lika skraja för att shoppa online.

År E-handelsförsäljning ($ biljoner)
2014 1.34
2017 2.3
2020 4.28
2023 6.38
2027 8.8 (förväntat)

Följ strömmen och spana in lite mer om e-handelsmarknadsföring. Lär dig knepen för att nå ut till din digitala publik.

Marknadsbitar för E-återförsäljare Worldwide

Under 2022 och med hjälp av Statista, visade det sig att de stora grabbarna i näthandelslekstugan har ganska feta marknadsbitar. Ett mönster vi tror bara kommer att fortsätta.

E-återförsäljare Marknadsandel (%)
Amazon 13.5
Alibaba 11.4
JD.com 9.7
eBay 6.1
Walmart 5.3

Skaffa lite av en optimal start genom att välja rätt plattformar och lösningar. Studera hur de stora lirarna kör sina race – det kan ge dig värdefulla tips.

Utsikter för Totala E-handelsintäkter Globally

Enligt smartskallarna på Statista, så kommer intäkterna i webbvärlden att boom från 2019 till 2029. Jag menar, kolla in dessa kategorier: barnkläder, teknik och grejer till hemmet är de snabba sprinterna.

Kategori CAGR (2024-2029)
Barnkläder 10.5%
Elektronik 8.3%
Hushållsartiklar 9.0%
Skönhetsprodukter 7.6%
Möbler 6.8%

För en djupare dyk, kolla vår artikel om e-handelsstatistik där du kan få en firmare grepp om dessa trender och framtidsutsikter.

Håll pulsen på de globala tillväxtsnackisarna och hur marknadsbitarna fördelas, och [e-handelsföretag] kommer att kunna bygga saftigare strategier och bättre anpassa sig till marknadens svängningar. Gräv vidare i fantastiska e-handelsstrategier och de senaste e-trenderna och lyft ditt nätföretag till nästa etapp!

Svenska E-handelsvanor och Trender

Som en praktisk e-handelsfantast har jag fått en känsla för hur vi svenskar shoppar online och vad vi verkligen vill ha. Ska vi ta en titt?

Shoppingvanor i Sverige

2023 köpte ungefär 31 procent av alla svenskar sina apoteksvaror på nätet. Kanske ingen överraskning att det är den heta kategorin just nu. Mode, som kläder och skor hamnar tätt efter, med omkring 30 procent som shoppar mode varje månad. Alkohol? Inte riktigt lika populärt, med bara tre procent av oss som klickar hem en flaska, enligt Statista.

Produktkategori Andel av Köpare (%)
Apoteksvaror 31
Mode (kläder och skor) 30
Alkohol 3

Vi svenskar handlar gärna utomlands också. Det är ju inte varje dag man hittar starkt rabattade varor och spännande märken runt hörnet (54% gillar priserna, 35% vill ha de där unika produkterna) enligt Cirro E-Commerce. Fast tullavgifter (51%), långa leveranser (45%) och rädslor för bedrägerier (40%) lägger en viss sordin på humöret.

Uppkopplade Konsumenters Krav

När vi snackar online-shopping, vill vi ha det smidigt och snabbt! Under 2023 var e-handeln värd hela 25 miljarder dollar i Sverige, säger Salesupply. Vad vill då vi svenska konsumenter ha när vi hänger på nätet?:

  • Snabba Leveranser: Att få grejerna snabbt är ett måste. Effektiva lösningar är vägen framåt.
  • Hållbarhet: Vi gillar gröna alternativ. ESG-standarder är inte bara snygga ord, de är viktigt (Autopista).
  • Produktvariation: Ett brett urval får oss på fall. Samarbete med andra plattformar kan hjälpa.
  • Säker Betalning: Ingen gillar krångliga relationer med sitt bankkonto. Säkra, enkla betalningar är nyckeln.
  • Kundservice: Bra service gör att vi stannar kvar. Snabba svar och hjälp är ett måste.

Vill du vara à jour med det senaste inom e-handel? Kika då på vår sida om e-handelstrender.

Genom att förstå hur vi svenskar shoppar online och vad som är hett just nu, kan din e-handel verkligen göra skillnad och flyga högt.

Framgångsfaktorer i Sveriges E-handelsmarknad

För att lyckas i den svenska e-handeln behöver du ha koll på både priser och hur grejerna levereras. Låt mig dela med mig av vad jag lärt mig om dessa två viktiga bitar.

Smarta Prisstrategier

Konkurrenskraftiga priser är grejen om du vill lyckas i Sveriges e-handel (Cirro E-Commerce). Valet av prisstrategi kan avgöra om du står på toppen eller i botten av marknaden. Här är några knep att tänka på:

  1. Flexibla priser – Justera priserna i realtid beroende på marknadsläget och vad konkurrenterna hittar på.
  2. Månadsprenumerationer – Ge rabatter till dem som prenumererar på dina tjänster.
  3. Paketpriser – Låt folk köpa flera produkter till en schysst paketdeal.
  4. Säsongs-deals – Ordna rea under särskilda perioder som högtider och stora reor.

Här är en snabbkoll på olika prissättningsalternativ:

Prisstrategi Beskrivning
Flexibla priser Justera i realtid utifrån marknadsförhållanden
Månadsprenumerationer Rabatter för återkommande kunder
Paketpriser Billiga paket med flera produkter
Säsongs-deals Speciella erbjudanden vid högtider och andra speciella tillfällen

Smidiga Logistiklösningar

Logistik är A och O i svensk e-handel. Bra hantering av logistik betyder kortare leveranstider, sparade slantar och nöjdare kunder. Här är några saker du behöver på plats:

  1. Orderfix – Effektiv hantering av beställningarna de skickas iväg snabbt. Kolla in företag som Salesupply som har grymma logistiklösningar (Salesupply).
  2. Lagerkoll – Ett städat lager gör att du alltid har koll och kan skicka grejer direkt.
  3. Enkel retur – En smidig returprocess gör kunder gladare. Salesupply har fina returlösningar (Salesupply).
  4. Lokala lager – Lager nära kunderna, som Salesupplys Fulfillment Center i Höör, sparar både tid och pengar (Salesupply).

En översikt över viktiga logistikbitar:

Logistikkomponent Beskrivning
Orderfix Snabb hantering och frakt av orders
Lagerkoll Ordning och reda i lagret
Enkel retur Smidig och snabb returbantering
Lokala lager Nära lager för snabb och billig leverans

För fler tips och tricks kring lyckad e-handel, kolla in våra artiklar om e-handelssystem och e-handelsstrategier.

Framtida Utsikter för Svensk E-handel

Snacket går och det verkar som svensk e-handel är på väg att bli ännu större. För alla som äger en webbutik eller bara älskar att handla online, här är en inblick i vad som händer med svensk e-handel när det gäller tillväxt och betalsätt, och hur det påverkar nöjets nivå för oss kunder.

Tillväxtprognoser för Svensk E-handel

Jodå, svensk e-handel har gasat upp rejält de senaste åren, trots att det var några svängar på vägen Sandberg Translation Partners Ltd.. 2019 snackar vi 87 miljarder kronor i omsättning, och man trodde det skulle hoppa upp till nästan 116 miljarder 2020 Statista. Och visst blev det lite bakslag med -7% tack vare trubbel med inflation och transporter, men marknaden är på gång igen! Prognoser säger att tillväxten är runt hörnet med 10% och nå över 27 miljarder i bagaget vid 2024 års slut. Denna tillväxt kommer från att folk känner sig tryggare med att shoppa online, fler handlar från mobilen, och att miljötänk sätts i fokus Salesupply.

Ta en titt på vår tillväxttabell:

År Omsättning (miljarder SEK)
2019 87
2020 116
2024 27+ (prognos)

Betalningsalternativ och Kundnöjdhet

Vilket betalsätt du väljer kan vara lite av en deal-breaker Statista. Här i Sverige dominerar fortfarande kortbetalning som favoriten, med 33% av oss som väljer det. Att erbjuda olika betalningssätt kan göra att fler faktiskt genomför köpet utan att ångra sig i sista sekund.

När vi snackar de poppis produktkategorierna online, sa nära 31% av svenskarna att apoteksgrejer var det de klickade hem mest på nätet under 2023, vilket gjorde det till den topp poppis kategorin i landet Statista. Strax efter kommer mode – 30% av oss handlar kläder eller skor online var och varannan månad. För att behålla nöjda kunder gäller det att erbjuda en slät shoppingresa med betalningsalternativ som folk gillar och enkelt gränssnitt.

Kika på populariteten av olika betalsätt:

Betalningsmetod Andel av Konsumenter (%)
Kredit/Debetkort 33
Faktura 25
Direkt banköverföring 17
Mobila betalningar 15
PayPal 10

Bästa tricket för att hålla kvar kunderna är att erbjuda smarta betal- och leveransalternativ. Det minskar risken för sluta-handla-i-sista-sekunden-beteende och får folk att njuta av sin shoppingresa Sandberg Translation Partners Ltd.. E-handelsföretag kan surfa på den växande trenden i svensk näthandel utan att tappa fotfästet.

Om du är nyfiken på fler detaljer kring framtida shoppingtrender, kika på vår artikel om e-handelsutveckling.

E-handelns Framsteg och Utmaningar

Navigera genom e-handelns gång kan va både kul och jobbigt. Men om du får kläm på de senaste grejerna och visar kunden att du bryr dig, så kan det gå hur bra som helst även när hare är tufft.

E-handelstrender i Sverige

Här i Sverige har e-handeln växt så det knakar. Under 2022 drog e-handel in hela 136 miljarder SEK i nettoomsättning jämfört med blygsamma 5 miljarder år 2003 (STP Trans). Snacka om tillväxt! Men år 2023 blev det första gången som sektorn darrade till, med en nedgång på 7%. En mix av krig, inflation och leveransstrul satte käppar i hjulet (Sandberg Translation Partners Ltd.).

Statista säger att 31% av svenskarna klickar hem saker från apotek på nätet. Snabba grejer!

År Nettoomsättning (SEK)
2003 5 miljarder
2022 136 miljarder

Hakar man på trenderna finns chansen att överleva och frodas. Spana in betalningar som BNPL (Köp Nu Betala Sen). Det är på snabb väg uppåt med 15.9% om året mellan 2022–2028. Ekonomin är tajt, och särskilt kidsen gillar att dela upp betalningarna (Sandberg Translation Partners Ltd.).

Åtgärder mot Ökad Kundnöjdhet

Nöjda kunder är e-handelns hemliga vapen. En lurig grej är att många dumpar sina varukorgar strax innan köp. 8 av 10 korgar överges i Sverige, vilket ger en skyhög frekvens på 77% (Sandberg Translation Partners Ltd.). Men det finns knep för att vända trenden:

  1. Olika Betalningssätt: Fler valmöjligheter, från BNPL till vanliga kort, kan locka fler att slutföra köpen.
  2. Smidiga Leveranser: Folk gillar snabb service. Ge olika leveransval för att öka köpviljan.
  3. Personliga Erbjudanden: Anpassade specialerbjudanden, rabatter för lojala kunder, gärna med hjälp av smarta e-handelskampanjer, är nyckeln.

Om sajten också är lätt att använda där allt flyter på, är chansen stor att kunderna återvänder.

Analysera och tänk om utifrån kundernas önskemål och marknadens senaste trender är absolut nödvändigt för att hålla sig på topp i e-handel.

Vill du ha fler tips? Läs våra artiklar om e-handelslösningar och e-handelsbarometern.

Strategier för att minska avbrott i köpprocessen

Nu ska jag berätta vad som funkar i e-handel. Nåt jag snabbt insett är att om kunderna lämnar kassan tomhänta, är det ett guldläge att snappa upp både deras intresse och vår försäljning. Klurigheten ligger i att gräva fram varför de drar och sedan fixa det.

Varför överger vi köpsugna korgar?

Alltså, det här med att 8 av 10 svenska shoppingkorgar ställs åt sidan utan att nån dragit kortet är en grej. Som STP säger, vi snackar om en avbrottsfrekvens på 77%. Det hela beror lite på vem du är – ung eller gammal, det spelar roll:

  • För de yngre: bara en digital fönstershopping-grej
  • För de äldre kunderna: saknas det favoritsätt att betala

Här är en snabb titt på det:

Åldersgrupp Varför hoppa av? Procent
Yngre än 30 Fönstershopping 35%
30-50 år För dyr frakt 25%
Över 50 år Avsaknad av betalalternativ 40%

Hur ser vi till att hålla kvar kunden på kroken?

Det är dags att snacka lösningar. För att sluta få fler övergivna korgar än fyllda, testa detta:

  1. Fix betalningsmetoderna
  • Med fler sätt att betala som Klarna och liknande BNPL-tjänster som stiger med 15,9% varje år framöver.
  1. Piffa upp leveransen
  • Logistik är nyckeln – snabba puckar i leverans från exempelvis Salesupply i Höör gör skillnad.
  1. Rulla ut erbjudanden
  • Tidsbegränsade deals och gratis frakt kan få folk att gå från fundersam till ”ta mina pengar”.
  1. Gör sajten barnsligt enkel
  • Rensa upp i labyrinten, navigera smidigt och kassahantera utan krångel.
  1. Var öppen med alla kort på bordet
  • Dolda kostnader sänker dig, så var upfront med frakt och skatt redan innan de trycker ”köp nu”.

Om du vill nörda ner dig ännu mer i relaterade tips, kika in hos oss på e-handelsstrategier.

Genom att trycka in dessa knep i företagets system kan du inte bara se ett lyft i korgfyllning, utan även få glada och återkommande kunder. Kom ihåg, håll koll och anpassa dina sätt eftersom kundernas förväntningar inte står still. Om du suktar efter fler sylvassa tips, surfa in på vår sida med e-handelslösningar.

Dela artikeln